سال ۲۰۲۰ برای گوگل سال جالبی بود. پس از انتشار اولین میان‌رده خود با نام Pixel 3a در سال ۲۰۱۹، این شرکت در سال ۲۰۲۰ به طور کلی تولید گوشی‌های پرچم‌دار را کنار گذاشت. گوشی موبایل Pixel 4a، Pixel 4a 5G و Pixel 5 همه از تراشه میان‌رده کوآلکام اسنپدراگون ۷۰۰ استفاده می‌کنند و در مجموع هشت دوربین (به اضافه دوربین سلفی) دارند. امروز در موبایلتو به رسم روزهای قبل، کارنامه یک‌ساله گوگل را با هم مرور می‌کنیم و بهترین و بدترین گوشی های گوگل در سال ۲۰۲۰ را به شما معرفی می‌کنیم تا دید بهتری نسبت به این گوشی‌ها پیدا کنید و اگر قصد خرید دارید، بهتر تصمیم بگیرید.

تغییر سخت‌افزار پرچم‌دار به یک پردازنده میان‌رده، به این معنی است که گوگل نرم‌افزارش را هم تغییر داده تا حتی با خرید یک گوشی میان‌رده، بهترین تجربه را داشته باشید. تصمیمی کاملا غیرعادی برای غول جستجوی جهان که همه را غافلگیر کرد! اما گوگل‌گرایان و طرفداران گوگل خیلی سخت توانستند این محصولات را بپذیرند و همه آن‌ها منتظر انقلابی در گوشی‌های گوگل سال ۲۰۲۰ بودند و با گوشی‌های مواجه شدند که نه تنها هیچ انقلابی در آن‌ها رخ نداده بود، بلکه چند پله هم نزول کرده بودند!

معرفی بهترین و بدترین گوشی های گوگل در سال ۲۰۲۰

Google Pixel 4a 5G

برنده: گوگل پیکسل ۴ آ (Google Pixel 4a)

اگر بخواهیم این گوشی‌ها را به ترتیب زمانی مرتب کنیم، باید با پیکسل 4a شروع کنیم. این گوشی جانشین محبوب‌ترین گوشی گوگل در سال ۲۰۱۹ است و در نوع خود گوشی بدی نیست! این گوشی از پردازنده اسنپدراگون 730G و دو برابر فضای ذخیره‌سازی بیشتر در مقایسه با نسخه قبل برخوردار است. دوربین یگانه این گوشی شبیه پیکسل ۲ است و دوربین جلوی آن در واقع کمی بدتر از پرچم‌دار سال ۲۰۱۷ است. 

با این حال گوشی موبایل پیکسل 4a در فهرست بهترین و بدترین گوشی های گوگل در سال ۲۰۲۰ به عنوان «برنده» انتخاب شده است. این گوشی از نظر تجربه کاربری اندروید و قدرت عکاسی، قیمت مناسبش را توجیه می‌کند و ارزش خرید بالایی دارد. با این حال، مسئله اصلی و مشکل بزرگ این گوشی، تاخیر در عرضه آن بود، و برخلاف سال گذشته که پیکسل 3a اواسط ماه می به بازارهای جهان عرضه شد، این گوشی در ماه آگوست به بازار آمد و البته مسئله پاندمی و شیوع ویروس کووید-۱۹ و تعطیلی گسترده بسیاری از کارخانجات تولیدی در سراسر جهان، این تاخیر را توجیه می‌کند. این تاخیر وضعیت بسیار چالش‌برانگیزی را برای گوگل به وجود آورد، چرا که به جای رقابت با گوشی‌های تولید شده نیمه اول سال ۲۰۲۰، مجبور شد با تولیدات جدیدتر در نیمه دوم سال ۲۰۲۰ رقابت کند و این یعنی گوشی‌های بسیار بهتری در مقایسه با این گوشی تولید شده بودند که گوگل باید با آن‌ها رقابت می‌کرد. 

Google Pixel 4a 5G

برنده: گوگل پیکسل ۴ آ ۵ جی (Google Pixel 4a 5G)

اگر قرار باشد امروز یکی از گوشی‌های گوگل را برای خرید انتخاب کنیم، به احتمال خیلی زیاد قرعه به نام Pixel 4a 5G میفتد. این گوشی کمی گران‌تر از 4a است، چون نمایشگر بزرگ‌تری دارد، چیپست بهتری دارد و از شبکه پرسرعت 5G هم پشتیبانی می‌کند. هم‌چنین دوربین دوگانه و باتری بزرگ‌تر، قیمت بالاتر را منصفانه می‌کند و ارزش خرید بالایی دارد.

البته پیکسل ۵ قابلیت‌ها و امکانات بیشتری دارد. مثلا نمایشگر آن ۹۰ هرتز با پشتیبانی از +HDR10 و با روکش محافظ کورنینگ گوریلا گلس ۶ است، گواهینامه IP68 و شارژ بی‌سیم دارد. اما این گوشی قیمت بالاتری دارد و نمایشگر کوچک‌تری دارد که ممکن است خیلی‌ها خرید گوگل پیکسل 4a 5G را ترجیح دهند.

Google Pixel 5

بازنده: گوگل پیکسل ۵ (Google Pixel 5)

پیکسل ۵ محصولی عجیب و غریب است! این گوشی نمایشگر تمام صفحه ندارد، اما این مسئله برای خیلی‌ها مشکل بزرگی نبود! مهم‌ترین دلیلی که باعث شد پیکسل ۵ یک گوشی بی‌ارزش و با ارزش خرید پایین باشد، سخت‌افزار و عملکرد آن در مقایسه با قیمتش بود! کارایی و عملکرد گوشی حتی با استانداردهای گوگل هم مطابقت نداشت و تولید این گوشی همه را به فکر فرو برد و دنبال دلیلی بودند که چرا گوگل باید چنین چیزی طراحی کند و بسازد و عجیب‌تر از همه، چرا باید چنین قیمتی داشته باشد!

عملکرد گوشی پیکسل ۵ از نسخه قبلی خود یعنی پیکسل ۴ یک درجه پایین‌تر است و دوربین سلفی هم وضعیت بهتری ندارد! در قسمت پشت گوشی، به جای دوربین تله‌فوتو، یک لنز فوق عریض دارد و بار دیگر طرفداران گوشی‌های گوگل را که امیدوار بودند این بار با یک دوربین سه‌گانه سورپرایز شوند، ناامید کرد.

باز هم تکرار می‌کنیم، این گوشی فی‌نفسه بد نیست. پیکسل ۵ در فهرست بهترین و بدترین گوشی های گوگل در سال ۲۰۲۰ به عنوان گوشی «بازنده» شناخته شده است، اما این گوشی تقریبا تمام وعده‌های سنتی پیکسل را تحقق بخشیده است. با این حال فقط آنچه که برای هدایت خط تولید پیکسل و نشان دادن نوآوری پیشینیان باید داشته باشد، ندارد!