اگر یک گیک یا طرفدار دنیای تکنولوژی باشید، احتمالا می‌دانید این را می‌دانید که سال ۲۰۱۹ به دلایلی کاملا واضح، سال بسیار بدی برای هوآوی بود و حداقل خیلی از ما فکر می‌کردیم که نحسی در سال ۲۰۲۰ هم دامن این کمپانی چینی را خواهد گرفت. اما بر خلاف تمام اتفاقات بدی که برای این شرکت افتاد، هوآوی توانست سر پا بماند و حتی توانست چند محصول عالی از جمله هدفون، ساعت هوشمند و گوشی‌های هوشمند و نوت‌بوک‌های جذاب را به بازار عرضه شد. هوآوی بعد از درگیری تجاری‌اش با ایالات متحده آمریکا، به جای زمین‌گیر شدن، تغییر بزرگی در استراتژی خود ایجاد کرد و اکنون برای بازار غرب (اروپا و آمریکا)، تمرکزش بیشتر روی دستگاه‌هایی به جز گوشی‌های هوشمند است. امروز در موبایلتو بهترین و بدترین گوشی های هوآوی و آنر در سال ۲۰۲۰ را با هم مرور می‌کنیم و نگاهی به کارنامه یک‌ساله این دو شرکت چینی خواهیم داشت.

همان‌طور که پیش‌تر اشاره کردیم، سال ۲۰۲۰ سال پر فراز و نشیبی برای هوآوی و آنر بود. بنابراین شاید محصولات زیادی را در این فهرست نبینیم. با بهترین و بدترین گوشی های هوآوی و آنر در سال ۲۰۲۰ آشنا شوید.

معرفی بهترین و بدترین گوشی های هوآوی و آنر در سال ۲۰۲۰

Huawei Mate 40-series

گوشی میت ۴۰ پرو پلاس از هر نظر یک گوشی عالی است. اما مهم‌تر از همه، این گوشی بهترین دوربین حال حاضر در میان گوشی‌های اندرویدی را دارد. این دوربین با تلفیق فناوری‌هایی مثل حسگر ToF 3D و دوربین‌های تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی ۳ و ۱۰ برابر، کارکرد بی‌نظیری دارد! نسخه پرو، تنظیمات متفاوت دوربین دارد، اما هم‌چنان بهترین دوربین موجود در غرب است.

برای عده زیادی از کاربران و طرفداران هوآوی تحریم ایالات متحده آمریکا خبر ناگواری بود و باعث شد دسترسی به خانواده میت ۴۰ در آمریکا بسیار محدود شود. هم‌چنین تراشه‌های کایرین (Kirin) هم دیگر تولید نمی‌شوند. علاوه بر این، نبود سرویس‌های گوگل همیشه باعث ایجاد مشکلاتی برای کاربران غربی می‌شود و به اکوسیستم اندروید و کاربران هوآوی ضربه‌های زیادی می‌زند.

Consumers

بازنده: مصرف‌کننده‌ها

نبود سرویس‌های گوگل در غرب، باعث ناراحتی و نارضایتی زیادی از سمت مصرف‌کنندگان و مشتریان هوآوی و آنر شده است. همچنین باعث شد عده زیادی از طرفداران هوآوی و آنر با وجود امکانات عالی و قیمت منصفانه، بیخیال خرید این گوشی‌ها شوند. هوآوی سخت تلاش کرد تا اکوسیستم خود را بسازد و راهی طولانی را برای متقاعد کردن طرفداران طی کرد تا بتواند به آن‌ها ثابت کند بدون خدمات گوگل هم می‌توان تجربه خوبی با این گوشی‌ها داشت. اما مردم هنوز به زمان نیاز دارند تا با گزینه‌های ارائه شده وفق پیدا کنند و بتوانند به اپ‌گالری (AppGallery) هوآوی و آنر اعتماد کنند.

این مسائل به معنی رقابت کمتر است و باعث می‌شود محدوده انتخاب برای کسانی که به دنبال گوشی جدید هستند، کمتر شود. هوآوی و آنر گوشی‌های فوق‌العاده‌ای تولید می‌کنند و واقعا شرم‌آور و ناراحت‌کننده است که همه نمی‌توانند به طور کامل از آن‌ها لذت ببرند. 

خوشبختانه در سال ۲۰۲۱ همه‌چیز قرار است بهتر شود و غول تکنولوژی چین به رقابت با شرکت‌های دیگر بپردازد و این به نفع همه خواهد بود.

MateBooks, MagicBooks

برنده: میت‌بوک‌ها (MateBook)، مجیک‌بوک (MagicBook) و لوازم جانبی مختلف

در سال ۲۰۲۰ کمپانی AMD به شدت در حال رقابت در بازار پردازنده‌ها بود و هوآوی و آنر هم از تراشه‌های جدید این شرکت استفاده کردند که قیمت بسیار مناسبی داشت. همین مسئله باعث شد دو محصول میت‌بوک و مجیک‌بوک هوآوی برنده‌های واقعی امسال باشند. آنر هر کاری را به بهترین شکل انجام می‌دهد و سخت‌افزارهای فوق‌العاده‌ای ساخته که قیمت‌هایی رقابتی و عالی دارند. مجیک‌بوک ۱۴ و مجیک‌بوک پرو، نسبت به قیمتی که دارند عالی هستند و هیچ ایرادی نمی‌توان روی آن‌ها گذاشت و واقعا شگفت‌انگیز هستند.

همتایان مجیک‌بوک تولید هوآوی، یعنی میت‌بوک ۱۴ و میت‌بوک ایکس پرو، در قسمت دستگاه‌های بالارده قرار می‌گیرند، اما از نظر قیمت، رقابتی باقی مانده‌اند. مسلما بزرگ‌ترین مزیت و جذابیت این دو دستگاه نسبت به مجیک‌بوک‌ها، نسبت تصویر ۳:۲ و کیفیت عالی صفحه نمایش خواهد بود.

هم‌چنین باید به گجت‌های پوشیدنی و اکسسوری‌هایی که امسال توسط هوآوی و آنر تولید شد هم مراجعه کنیم؛ دستگاه‌های فوق‌العاده‌ای مثل Huawei Freebuds Pro، Honor Choice TWS Earbuds و البته Huawei Watch GT2 Pro. همه این محصولات، تولیدات فوق‌العاده‌ای بودند که ثابت کردند هوآوی هنوز هم ارزش بسیار بالایی دارد و محصولاتی با ارزش خرید بالا می‌سازد.


برنده یا بازنده: آنر (Honor)

اگر جنگ تجاری ایالات متحده آمریکا و چین نبود، آنر هنوز بخشی از هوآوی بود. این شرکت به هوآوی کمک کرده است تا به جمع سه تولیدکننده برتر گوشی‌های هوشمند در جهان برسد و دیدن پایان دوره قدرت این شرکت واقعا ناراحت‌کننده است و امیدواریم هوآوی و آنر بتوانند در سال ۲۰۲۱ به دوران اوج خود بازگردند.

این مسئله می‌تواند به دو صورت پیش برود. از یک طرف، آنر (Honor) می‌تواند مستقل شود و بودجه تحقیق و توسعه و زنجیر تأمین گسترده هوآوی را از بین ببرد و این مورد قطعا در مدت کوتاهی می‌تواند به رقابت با آنر صدمه بزند.

از طرف دیگر، آنر (Honor) سرانجام می‌تواند‌ آزادانه پرواز کند و امیدواریم ایالات متحده آمریکا به این شرکت اجازه فعالیت عادی بدهد و خدمات گوگل را به محصولات این گوشی برگرداند. بازگشت به بازی و مارکت غرب برای آنر خیلی سخت نخواهد بود، چرا که این شرکت از قبل نام خودش را به عنوان یک برند محبوب و قابل اعتماد ثبت کرده است. ولی با این اتفاق، کار برای هوآوی خیلی سخت می‌شود و ممکن است دیگر هیچ‌وقت نتواند گوشی‌های هوشمند بسازد. 

امیدواریم سال ۲۰۲۱ سال بهتری برای هوآوی و آنر باشد و به جای اینکه شاهد شکست هر دوی آن‌ها باشیم، شاهد رقابتشان در بازارهای جهانی باشیم و دیگر انتخاب‌های محدود نداشته باشیم و بتوانیم از هر دو برند، گوشی‌های خوب و جذابی را شاهد باشیم. لغو تحریم‌های ایالات متحده آمریکا و همکاری با هوآوی و آنر، موردی است که باید منتظر آن باشیم و امیدوار باشیم آمریکا هم به ارزش محصولات این شرکت چینی پی ببرد و درگیری‌های تجاری و فناوری را لغو کند تا این شرکت‌ها بتوانند مثل قبل با قدرت به فعالیت‌های خود ادامه دهند.