در سال ۲۰۲۰ کمپانی اوپو (Oppo) در زمینه‌های مختلف پیشرفت‌های چشمگیری داشته است. این کمپانی تعداد زیادی گوشی جدید وارد بازار کرد و اکوسیستم گجت‌های هوشمند را گسترش داد و حتی چندین دیوایس مفهومی معرفی کرد که جذابیت‌های زیادی داشتند و از دیدن آن‌ها لذت بردیم. امروز در موبایلتو به بررسی کارنامه یکساله این شرکت چینی می‌پردازیم و بهترین و بدترین گوشی های اوپو در سال ۲۰۲۰ را مرور می‌کنیم. 

معرفی بهترین و بدترین گوشی های اوپو در سال ۲۰۲۰

Oppo Find X2 Pro

برنده: اوپو فایند ایکس ۲ پرو (Oppo Find X2 Pro)

با اوپو فایند ایکس ۲ پرو شروع می‌کنیم که اولین گوشی این خانواده در سال ۲۰۱۸ عرضه شد و یک پرچم‌دار تمام‌عیار بود و تمام ویژگی‌های یک گوشی فوق‌العاده را داشت. اوپو فایند ایکس ۲ پرو هر آنچه که از یک گوشی پرچم‌دار انتظار دارید، دارد؛ صفحه‌نمایش آمولد، تراشه بالارده و پرقدرت، دوربین عالی، شارژ سریع و حافظه رم و فضای ذخیره‌سازی که همیشه کافی خواهد بود.

علاوه بر همه این‌ها، بر خلاف نسخه اول این گوشی یعنی فایند ایکس که خیلی محدود و بیشتر شبیه یک نسخه آزمایشی عرضه شد، اوپو فایند ایکس ۲ پرو در تمام جهان عرضه شد و به نظر می‌رسد با هدف تسخیر بازار آمده است. فقط سخت‌افزار و قطعات داخلی این گوشی بالارده نبود، بلکه ظاهر گوشی هم یک شاهکار جذاب است و با دو نوع چرم گیاهی ساخته شده و خیالتان از بابت خط و خش افتادن روی گوشی یا بدنه راحت خواهد بود. هم‌چنین یک گزینه مشکی سرامیکی هم دارد که با ظاهر بی‌نظیر و دوام بیش از حد، بسیار بهتر از نسخه‌های شیشه‌ای است.

متاسفانه به دلیل قیمت بالا و ناشناخته بودن برند در اروپا، این گوشی آن‌طور که باید و شاید موفقیت کسب نکرد. اما با این حال این گوشی یکی از بهترین گوشی‌های پرچم‌دار ۲۰۲۰ است و یک برنده از این کمپانی چینی است.

Oppo Find X2

بازنده: اوپو فایند ایکس ۲ (Oppo Find X2)

قرار بود فایند ایکس ۲ نسخه اقتصادی‌تر فایند ایکس ۲ پرو باشد که ارزش خرید بالاتری داشته باشد و همان تراشه، نمایشگر و باتری را داشته باشد. با این حال، دوربین ضعیف‌تر، نداشتن بدنه منحصر به فرد و قیمتی که باز هم بالا بود، باعث شد این گوشی یکی از عجیب‌ترین تولیدات اوپو باشد و هیچ توجیهی برای آن وجود نداشته باشد.

Oppo F17 Pro

برنده: اوپو اف ۱۷ پرو (Oppo F17 Pro)

واقعا سخت است که در بازاری که از گوشی‌های میان‌رده اشباع شده، موفق بود، اما F17 توانسته موفق شود! گوشی با نمایشگر سوپر آمولد و اسکنر اثر انگشت زیر دوربین ۴۸ مگاپیکسلی، شارژ VOOC 4.0 و یک دوربین سلفی دوگانه که همه‌چیز را به یک شاهکار تبدیل کرده است.

گوشی اوپو اف ۱۷ پرو هم درست مثل گوشی‌های دیگر این کمپانی، در تمام جهان شناخته شده و مشهور نیست. اما در کشور هند یکی از محبوب‌ترین گزینه‌های موجود است و فروش فوق‌العاده‌ای داشته است. این گوشی بی‌نهایت دوست‌داشتنی است و اوپو برای این کشور یک رنگ جدید به نام «دیوالی» (Diwali) هم عرضه کرده که به کاربران اجازه می‌دهد گزینه‌های وسیع‌تری داشته باشند و این رنگ با لایف استایل هندی کاملا تطابق دارد.

Oppo Reno4 series

بازنده: مجموعه گوشی‌های اوپو رنو ۴ و نام‌گذاری آن‌ها

در مدت ۳۶۵ روز، یعنی در مدت یک سال، کمپانی اوپو (Oppo) هشت گوشی با نام رنو ۴ را به بازار عرضه کرد، و بیشتر آن‌ها به بازارهای خاصی محدود بودند. آن‌ها از طراحی‌های متفاوت و طیف گسترده‌ای از تراشه‌ها استفاده کردند که اوضاع را بدتر هم کرد. رنو ۴ پرو ۵ جی (Oppo Reno 4 Pro 5G) تا حد زیادی با رنو ۴ پرو معمولی فرق داشت. رنو ۴ معمولی هیچ شباهتی به رنو 4 5G نداشت و رنو 4 Lite دقیقا شبیه رنو 4F بود.

هم‌چنین یک گزینه دیگر به نام رنو 4 Z 5G هم وجود داشت که در اروپا عرضه شد و قابلیت‌ها و توانایی‌های زیادی داشت. نسخه Reno 4 SE 5G هم قرار بود ارزان‌ترین گوشی این کمپانی باشد، اما هنوز فقط در چین در دسترس است و هیچ کشور دیگری به این گوشی دسترسی ندارد.

Oppo Watch

بازنده: اوپو واچ (Oppo Watch)

از اینکه دیدیم اوپو در حال گسترش اکوسیستم خود و تولید یک ساعت هوشمند است، خیلی خوشحال شدیم و وقتی فهمیدیم این کمپانی از سیستم‌عامل مخصوص گجت‌های پوشیدنی و سیستم‌عامل شخصی خودش استفاده می‌کند، بسیار ذوق‌زده شدیم. این دو گزینه به شما امکان می‌دهند بین طول عمر باتری و دریایی از ویژگی‌ها یکی را انتخاب کنید.

با این حال گزینه ذخیره‌سازی باتری در مقایسه با گوشی‌های غیرهوشمند هم از محدودیت‌های بیشتری برخوردار بود و Wear OS تجربه پر خطری شد و حتی اگر این تقصیر گوگل باشد و نه اوپو، کار کردن با ساعت هوشمند اوپو تجربه جذابی نخواهد بود!

بدتر از همه این‌ها، طراحی این ساعت بود که سعی کرده بود دقیقا از ساعت هوشمند اپل (Apple Watch) تقلید کند و در انتخاب متریال هم واقعا بد عمل کرد. قیمت ارزان‌ترین مدل ۴۱ میلی‌متری این ساعت و نسخه ۴۶ میلی‌متری آن با قابلیت اتصال به LTE، ارزش خرید نداشت و با استقبال خوبی مواجه نشد. واقعا باعث ناراحتی است که از چنین شرکت پر کار و خلاقی که گوشی‌های فوق‌العاده‌ای ساخته، این ضعف‌ها را ببینیم؛ چون استفاده از دو سیستم‌عامل روی ساعت هوشمند واقعا حیرت‌انگیز است، اما ای کاش کاربری، عملکرد، طراحی و متریال استفاده شده هم حساب‌شده می‌بودند.

برنده: اوپو فایند ایکس ۲۰۲۱ (Oppo Find X 2021)

سخت است یک گوشی کانسپت (طرح مفهومی) را که هنوز مشخص نیست دقیقا چه زمانی عرضه می‌شود به عنوان یک گوشی برنده معرفی کنیم. حتی ممکن است تا سال‌ها به بازارهای جهانی عرضه نشود. با این حال طرح پیشنهادی اوپو فایند ایکس ۲۰۲۱ به طور قطع می‌تواند جزو یکی از جذاب‌ترین و بهترین گوشی‌هایی باشد که در سال (یا سال‌های) آینده معرفی شود. 

این دیوایس نمایشگری ۷.۴ اینچی خواهد داشت و یک موتور الکتریکی هم دارد و ابعادی را در اختیار شما قرار می‌دهد که برای استفاده هرروزه مناسب است.

در نهایت باید بگوییم اوپو در سال ۲۰۲۰ تعدادی از نوآورانه‌ترین و بهترین محصولات بازار را تولید کرد و پرچم‌دارانی طراحی کرد و ساخت که دوربین‌های عالی داشتند و خلاقانه و هوشمند به نظر می‌رسیدند. این طرح مفهومی ثابت کرد نوآوری از بین نرفته و از کمپانی‌های جدید و گمنام هم می‌توان انتظار محصولات بی‌نظیر در سال‌های آینده را داشت.