گفته می‌شود نخستین آیفون USB-C جهان که توسط یک مهندس رباتیک شخصی‌سازی شد، در حراجی eBay تقریبا 90 هزار دلار قیمت‌گذاری شده است.


ماه گذشته یکی از مهندسان حوزه رباتیک به نام کن پیلونل ویدئویی را در یوتیوب به اشتراک گذاشت که در حقیقت نخستین آیفون جهان مجهز به درگاه USB-C را به تصویر می‌کشید. ویدئو مذکور نشان می‌داد که مهندس یادشده توانسته است درگاه لایتنینگ آیفون ۱۰ خود را با USB-C جایگزین کند. در این ویدئو با عنوان «اولین آیفون USB-C جهان» پیلونل ادعا می‌کرد که آیفون از طریق اتصال برق دریافت می‌کند و همچنین می‌تواند انتقال داده‌ها را از طریق کابل USB-C انجام بدهد.


به‌دنبال رسانه‌ای شدن این آیفون خاص، پیلونل با انتشار ویدئویی دیگر که نحوه ساخت و مهندسی معکوس تعبیه درگاه را نشان می‌داد، اعلام کرد که آیفون شخصی‌سازی‌شده خود را به حراج گذاشته است. از قرار معلوم بخت با پیلونل یار بوده و جالب است بدانید که آیفون مورد بحث قیمت خود را به 90 هزار دلار رسانده است! پیلونل می‌گوید این دستگاه توسط بیش از یک میلیون نفر دیده شده است و آن را یک مجموعه واقعی برای هر طرفدار اپل توصیف می‌کند.


البته باید به این نکته اشاره کرد که پیلونل شرایط خاصی را نیز برای خرید این محصول تعیین کرده است. برای مثال، وی از مناقصه‌گران می‌خواهد موافقت کنند که دستگاه را بازیابی، به‌روزرسانی یا پاک نکنند، از آن به‌عنوان درایور روزانه خود استفاده نکنند، و قاب دستگاه را باز نکنند. او می‌افزاید:


من تضمین می‌کنم که گوشی هنگام دریافت آن کار می‌کند، اما اگر از دستورالعمل‌های [sic] یادشده پیروی نکنید، خودتان مسئول هستید؛ بنابراین اساسا شما می‌توانید هر کاری که می‌خواهید با آن انجام دهید، اما اگر چیزی را خراب کردید از من انتظاری نداشته باشید. این فقط یک نمونه اولیه است.


پیلونل پیش‌تر اعلام کرده بود که برای دستیابی به این مهم، کانکتور C94 اپل را مهندسی معکوس کرده است تا بتواند یک PCB با درگاه مادگی USB-C بسازد. وی می‌گوید که پس از تنظیم شماتیک‌ها، کوچک کردن و نصب آن روی آیفون بسیار دشوار بوده است. گفته می‌شود پیلونل چند ماهی صرف ایجاد این پروژه کرده است. مهندس یادشده سابقه فعالیت در حوزه‌های الکترونیک دارد، در مقطع کارشناسی ارشد در زمینه رباتیک در مؤسسه فناوری فدرال سوئیس (EPFL) تحصیل کرده است و مهارت و دانش لازم را برای این پروژه را دارد؛ بنابراین تقریبا غیر ممکن است که کاربران عادی بتوانند درگاه لایتنینگ آیفون‌ را با USB-C جایگزین کند.


برای یادآوری، اپل در سال ۲۰۱۲ با معرفی آیفون ۵ رابط داک ۳۰-پین را کنار گذاشت و درگاه لایتنینگ را به‌منظور شارژ دستگاه و انتقال داده‌ها جایگزین کرد و در تمامی مدل‌های آیفون از این درگاه استفاده می‌کند. این در حالی است که اپل به‌آرامی محصولات خود را به درگاه USB-C منتقل می‌کند و در جدیدترین مورد، آیپد مینی ۶ به درگاه مذکور مجهز شده است.




منبع: appleinsider